Bananen, lekker in vele varianten

Los platanitos – bananen

De banaan is de meest geconsumeerde fruitsoort in de wereld. Gehuld in zijn eigen handige verpakking, heeft het gebogen gele fruit een grote voedingswaarde. Bananen zitten vol met vitamines, waaronder vitamines A, B1, B2, C en Kalium. De banaan is een gezonde snack die ook nog eens lekker zoet smaakt. Ook in Peru zijn ze vol op te zien en te eten. In vele soorten en maten, maar ook in verschillende vormen:


Chifles

Bananenchips of Chifles

Dunne plakjes bakbanaan die worden gefrituurd en bestrooid met zout. Ze zijn een populaire snack in Peru en Ecuador. Ze zijn hartige, meer chips dan bananenchips. Serveer ze met guacamole als voorgerecht, of geniet ervan als tussendoortje.

Voorbereiding

Snijd beide uiteinden van de bakbananen, en verwijder de schil. Het kan nodig zijn om de schil in de lengte te openen met een mes. Werk voorzichtig omdat de schil van de bakbananen huid en kleding kan vlekken. Snijd de bakbananen kruislings in zeer dunne plakjes, 1-2 mm.

Bereiding

Verhit 1-2 centimeter olie in een pan op middelhoog vuur. Wanneer de olie goed heet is (circa 180 °C), bak dan de plakjes in 2-3 minuten goudbruin. Neem ze uit de pan en laat ze op keukenpapier uitlekken. Breng op smaak met zout naar smaak.


Bananenpannekoekjes

Bananenpannenkoekjes

Heel lekker en vooral ook makkelijk om te bereiden. Ze zijn gezond, zonder suiker, zout of (tarwe)meel. Alleen ei en banaan, nada mas.

Voor zes pannenkoekjes gebruik je:

  • 1 rijpe banaan
  • 2 eieren
  • Kaneel uit Ceylon
  • Handje blauwe bessen (optioneel)

Bereiding

  • Neem een flinke kom
  • Prak de banaan in hele kleine stukjes
  • Voeg de twee eieren toe en meng tot een glad mengsel ontstaat.
  • Voeg een klein beetje kaneel aan het beslag toe.
  • Neem een koekenpan met een goede antiaanbaklaag.
  • Verwarm wat olie, doe een beetje beslag in de pan en bak de pannenkoekjes om en om bruin.
  • Maak de pannekoekjes af met een beetje kaneel.
  • voeg eventueel wat blauwe bessen toe en… smullen maar!


Bananensmoothie

Bananensmootie

Smoothies zijn ideaal als snel meeneemontbijt, maar ook top als oppepper in de middag – bovendien zijn ze de beste bestemming voor rijpe bananen.

Ingrediënten

  • ½ liter volle melk
  • 3 rijpe bananen uit de diepvries
  • indien gewenst diepgevroren yoghurt naar smaak (natuuryoghurt, aardbeien yoghurt, vanille yoghurt…)
    honing naar smaak
  • Een snuifje kaneel en kardemom
  • Bereiding

    Koop bananen en telkens als je overrijpe overschotten hebt, snijd je ze in stukjes en doe in de diepvries. Je kan natuurlijk ook rijpe bananen kopen en een uurtje invriezen.
    Doe de bevrozen banaan met de melk, wat honing, de kruiden en indien gewenst wat yoghurt en pureer.
    Proef, voeg meer zoet (honing) of zuur (yoghurt) toe en pureer opnieuw tot een lekker, romig bananen smoothie.

Reactie Achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je kunt deze HTML tags gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>