Naar Peru
Banner PeruRail
Home > Praktisch > Vervoer in Peru

Vervoer in Peru

Peru is een groot land, dus ook de reisafstanden zijn groot. Het openbaar vervoer in Peru heeft alles, van moderne vliegtuigen tot oude vrachtwagens. Er zijn dus meerdere prima manieren om te reizen.

Je zal steeds een afweging maken tussen de beschikbare mogelijkheden. Kies je voor praktisch, goedkoop, comfort en/of voor je veiligheid.

Het vliegtuig

Latam

Vliegen is nog steeds de snelste, gemakkelijkste en veiligste vorm van transport in Peru. Vier luchtvaartmaatschappijen domineren de binnenlandse routes, met weinig onderscheid in kwaliteit: LAN, StarPerú, Avianca. Peruvian Airlines lijkt momenteel bijna failliet.

De internationale luchthaven Jorge Chávez van Lima is de hub voor alle vier de luchtvaartmaatschappijen. De dekking is goed, met dagelijkse vluchten naar veel van de grote steden in Peru.

Ticketprijzen veranderen regelmatig. Soms is er een tarief voor Peruanen en voor toeristen. Reken op zo’n € 70 tot € 100 te betalen voor een vlucht van een uur.

Met de bus

Het meest gebruikte vervoermiddel is de bus. Vooral in de kustgebieden zijn de wegen prima en is de service in de bus ook goed. Hoe hoger je de bergen in reist, hoe minder de kwaliteit van de bussen, en van de wegen!

Vervoer Oltursa Bus

Hieronder vind je een kort kwaliteitsoverzicht van de meest populaire en betrouwbare busbedrijven in Peru in 2019.

BusmaatschappijVeiligheidTripadvisorServiceKwaliteit bus/stoel
Peru Hop5/596%5/54.5/5
Cruz del Sur3,5/572%2,5/595
Oltursa4/558%3,5/54/5
Civa4/5Niet bekend3,5/53/5
Tepsa4/5Niet bekend3,5/53,5/5
Movil3,5/551%3,5/54/5

Boek je tickets eenvoudig bij Redbus

De reistijden met de bus in Peru zijn: 

  • Lima – Pisco: 3 uur (lijndienst) 
  • Pisco – Nazca: 4 uur 
  • Nazca – Arequipa: 10 uur 
  • Arequipa – Colca Canyon: 4 uur 
  • Colca Canyon – Puno: 6 uur 
  • Puno – Cuzco: 8 uur

3. Taxi’s

Uiteraard zijn er bijna overal taxi’s in overvloed. Je hoeft normaal gesproken dan ook niet lang te wachten, voordat er een taxi voorbij komt.

Taxi in Peru

De Peruaanse taxichauffeurs zijn meestal spraakzame, vriendelijke jongens. Maar dat betekent niet dat je in de eerste taxi moet stappen die langskomt.. en zeker niet elk woord moet geloven dat een taxichauffeur zegt!

Spreek vooraf het tarief af!

Peruaanse taxi’s rijden niet op meters, dus spreek altijd vooraf het tarief af. Ik herhaal: stem altijd van tevoren in met het tarief! En als je weet dat het tarief te hoog is, zoek dan een andere taxi of begin te onderhandelen. Taxichauffeurs in Peru proberen jou bijna altijd teveel te laten betalen. Dus je moet echt onderhandelen, als je een eerlijke prijs wilt.

Hoe weet je dan wat een eerlijke prijs is?

Je kan eerst aan een lokale inwoner te vragen wat een ritje ongeveer zou kosten. Deze prijs kan vervolgens aan de taxichauffeur voorleggen. Zo voorkom je een te hoge ritprijs, die vaak aan toeristen wordt berekend. Als je de prijs te hoog vind, neem dan gewoon de volgende. Grote kans dat de chauffeur alsnog met jouw prijs akkoord gaat.

Fooi geven niet nodig

Peru is niet zo’n fooi-land en ook taxichauffeurs verwachten geen fooi. Tenzij ze bijvoorbeeld alles doen om je te helpen, zoals je koffers naar je hotel dragen. Dan verwachten ze misschien een kleine fooi van een paar Sol.

Peruaanse tico
De Tico, kleine wendbare taxi’s

Als de chauffeur super informatief, heel erg grappig of op een andere manier bijzonder is, aarzel dan niet om hem wel een fooi te geven of bedrag af te ronden en het wisselgeld te laten zitten. Dit zal zeker gewaardeerd worden!

Veiligheidstips

Dubieuze en gevaarlijke taxichauffeurs komen helaas vaak voor in Peru, dus je moet wel een beetje voorzichtig zijn, vooral als je een taxi op straat neemt.

Alle officieel erkende taxi’s moeten een soort van documentatie tonen. Dit is in het begin niet altijd gemakkelijk te zien, en niet alle taxi’s hebben duidelijke taxi-markeringen. In Cusco bijvoorbeeld zien veel taxi’s eruit als gewone auto’s en op Lima Airport hebben de leukste taxi’s vaak geen taxi-markeringen op de buitenkant van de auto. Als je niets ziet dat op een vergunning of een officieel papier lijkt, wees dan heel voorzichtig en zoek verder.

Alleen reizende vrouwen moeten bijzonder voorzichtig zijn in het gebruik van taxi’s, omdat ze helaas vaker het slachtoffer zijn van overvallen en verkrachtingen door taxichauffeurs (of mensen die zich voordoen als taxichauffeurs). Vraag uw hostel of hotel om een taxi te bellen en reis waar mogelijk met een medereiziger.

Als je op Lima Airport aankomt, neem dan altijd een van de officiële taxi’s; ga niet de straat op buiten de luchthavengrenzen. Beter nog: regel het vooraf!

Gedeelde taxi’s, of “Colectivos”

Gedeelde taxi’s, ook wel colectivos genoemd, zijn vergelijkbaar met gewone taxi’s, maar volgen een vaste route met vaste kosten. Er kunnen maximaal vier passagiers in, legaal, tenminste.

Je kan een colectivo overal en op elke hoek van de straat op de route laten stoppen om in te stappen en ook om uit te stappen. De Peruaan fladdert graag met zijn hand om een taxi aan te houden. Je stapt in bij je medepassagiers. Er is plek voor iemand op de bijrijdersstoel en voor 3 personen achterin.

De routes variëren van trajecten in de binnenstad tot langere afstanden over landelijke wegen, die niet worden aangedaan door grote busbedrijven. Prijzen voor een ritje in het centrum bedragen S/1, Veel hoger voor langere reizen. Ook geldt: hoe beter het bedrijf, hoe hoger de prijs.

5. Minibus, de “Combi’s”

Lima combi

Je houd ervan of je haat ze! Minibussen zijn een erg goedkope manier om door Peru te reizen. Er zijn twee typen:

  • De combi, normaal gesproken een oude Nissan of Toyota minivan
  • De grotere Micro, meestal een verouderde Toyota of Mitsubishi minibus

Combi’s zijn overal in Peru. De chauffeurs scheuren door de stad, terwijl de ticketverkoper uit de zijdeur hangt en de bestemmingen schreeuwt. een combi is bijna nooit vol. Er kan altijd nog wel iemand bij, met kippen of fruitmand en al.

De routes en de wijken die worden aangedaan, staan op zijkant van busjes geschilderd.


Trein

Het reizen per trein is echt een avontuur en zeker een aanrader. Er zijn er enkele adembenemende treinreizen door het unieke landschap van Peru. De meeste treinen rijden door prachtige landschappen en u zult ogen tekort komen.

Het is zeker de moeite om een (internationale) vlucht of busrit te vervangen door een treinreis.

  • Cusco – Mach Picchu
    Duur: 3,5 uur
    De bekendste treinreis rijdt van Cusco naar Machu Picchu, Aguas Calientes. Dit is een schitterend alternatief voor de wandeling of bustocht naar de Inca-citadel (de bustocht leidt niet tot de citadel). Zowel PeruRail als IncaRail rijdt deze route in zo’n 3,5 uur.
  • Cusco – Puno
    Duur: 10 uur
    Daarnaast gaat er vanuit Cusco een trein van PeruRail naar het zuiden, met als eindbestemming Puno aan het Titicacameer
  • Puno – Arequipa
    Duur: 4,5 uur.
    Wie vanaf daar verder wil reizen naar de ‘White City’, kan weer instappen op de Andean Explorer, de eerste luxe trein van Zuid-Amerika naar Arequipa. (ca. 4,5 uur).
  • Lima naar Huancayo
    Duur: 10 uur
    De mooiste spoorlijn van het land rijdt van Lima naar Huancayo. Je rijdt door tunnels, over bruggen, door de Andes tot een hoogte van ruim 4700 meter (april-november, ver vooruit reserveren bij Ferrocarril Central Andino).
  • Tacna – Arica
    Duur: 1 uur
    In het uiterste zuiden rijdt er een treintje tussen Tacna, Peru en Arica in Chili. Deze toeristische rit met grensovergang duurt ruim een uur. Tickets koop je alleen ter plaatse.

Meer praktische zaken

Boek je vakantie bij de ANWB

Profiteer nu van korting op jouw ticket naar Lima!